28. června 2012

Život za život... | Hunger games: Vražedná pomsta (Suzanne Collins)


Ve druhém díle úspěšné knižní série se opět setkáváme s oběma hlavními hrdiny. Hladové hry sice měli mít jen jediného vítěze, ale Katniss i Peetovi se pod hrozbou sebevraždy podařilo vyhrát jako páru. Za normálních okolností by možná zemřeli, ale jelikož si všichni mysleli, že k sobě chovají hlubokou a nehynoucí lásku, vyvázli živí a ještě se stali miláčky privilegované části národa. I když by oba ze všeho nejraději na peklo v aréně zapomněli a vrátili se ke svým běžným životům, ani tento luxus jim není povolen. Jakožto vítězové se musí vypravit na turné po všech krajích, aby se mohli nechat s velkou dávkou přetvářky oslavovat. Navíc počítají s tím, že budou trenéry dalších splátců z dvanáctého kraje, a další Hladové hry se blíží.

Jejich vzpoura proti Kapitolu jim však neprojde tak lehce, jak by si přáli. Katniss a její reprodrozd, kterého nosí připnutého na oblečení, se nevědomky stávají symbolem vzdoru proti nenáviděné nadvládě prezidenta Snowa. Jubilejní Hladové hry mají obyvatelům pokořených krajů příhodně připomenout, že ani ti nejsilnější neuniknou Kapitolu... Jeden vítěz a jedna vítězka Hladových her z každého kraje se budou muset opět vypravit do arény. A jelikož je Katniss jedinou ženou, která v rámci dvanáctého kraje kdy Hladové hry vyhrála, její noční můry jen tak neskončí.

Necelá první polovina knihy mi poskytla jen velice málo napětí. Šlo prakticky o líčení událostí po Hladových hrách, tedy turné Katniss a Peety, pomalé a neúplné rozuzlování jejich vztahu (i když mne obvykle milostné několikaúhelníky moc neberou, tady jsem vcelku zvědavá, jak se to vlastně vyvine), vnitřní vyrovnávání se hlavních hrdinů s tím, co zažili v aréně, výhružky prezidenta Snowa, který prokoukl trik s předstíráním nehynoucí lásky, a podobně. Zvrat přineslo hlavně to, že dvanáctý kraj dostal nové mírotvorce, kteří již nejsou tak benevolentní, jako byli ti předchozí - Hurikán je ošklivě zbičován poté, co je přistižen při pytlačení.

V polovině knihy se šokovaná Katniss dozvěděla, že ji čeká další vstup do arény, čímž kniha dostává nový spád. Byla jsem vcelku rozčarovaná z toho, že tato událost nastala tak pozdě. Říkala jsem si, jak chce autorka rozepsat všechny události v aréně na tak malém prostoru, aby to nevypadalo odbytě a čtenáři nebyli zklamaní. Zároveň jsem se divila, proč chce autorka opět opakovat situaci z první knihy (tedy vítězství dvojice, nikoli jednotlivce). Nakonec mne však autorka příjemně překvapila a žádné zbytečné opakování či odbývání popisu arény se nekonalo.

I přes poněkud neakční první polovinu se kniha čte velice rychle. Celých tři sta třicet pět stran jsem zhltla za pouhé dva dny, což je v kombinaci s malým dítětem a zkouškovým obdobím dozajista můj rekord :). Druhý díl se mi líbil o malinko více, co se líčení pobytu v aréně týče, a to hned z několika důvodů. Byl krvavější, surovější, nepředvídatelnější a Katniss se více dostala do kontaktu s ostatními soutěžícími. I díky ostatním soutěžícím, kteří byli vesměs dospělí až staří, se mi tato aréna líbila více. Přišli mi zkušenější a rafinovnější než soutěžící v prvním díle, kteří byli myšlením dětmi. Jelikož se více či méně všichni znali a přátelili se, očekávala bych, že se vzbouří a nebudou se chtít navzájem vraždit. Omyl. I zde jsem byla příjemně překvapena.

Pokud jste si po prvním díle stěžovali, že nevíte skoro nic o Kapitolu a o ostatních krajích, nyní si můžete své chutě napravit. To, co v prvním díle chybělo, druhý díl dostatečnou měrou doplňuje. Čtenář se trochu více seznámí i s prezidentem Snowem, který tak povystoupí ze závoje tajemna. Další důležitá postava, o které se dozvíme o něco více, je věčný opilec Haymitch. Dočteme se něco o jeho vítězství v hladových hrách, čímž možná čtenář pochopí jeho největší slabinu, tedy alkohol.

S každým dalším přečteným dílem Hunger games mi čím dál více připadá, že se autorka inspirovala u starověkých gladiátorských zápasů. Ve Vražedné pomstě mi to připomněla scéna, kdy se jeden ze soutěžících objeví s trojzubcem a sítí. Prezident Snow mi zase velice připomíná Velkého bratra z díla 1984. Hunger games mají však narozdíl od 1984 šanci na o něco šťastnější konec, čímž se dostávám k zakončení druhého dílu. Závěr Vražedné pomsty slibuje, že poslední díl trilogie bude od první strany překypovat akcí a napětím. V mysli mi po přečtení knihy vyplavala možná poněkud fádní otázka. Jak to celé skončí?

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat